A megvilágosodás értéke:
A meditáció befejezése után az
eksztázis megszűnik, viszont az ember sajátos nyugalma megmarad. Könnyebben
túlteszi magát nehézségein, és nem kötődik annyira az érzékelhetőhöz. Szelleme
jobban felül tud kerekedni érzéki benyomásain.
A megvilágosodás nem öncél, hanem
a tökéletesedés eszköze, mind morális, mind vallási szempontból. Morális
szempontból azért, mert az ember a megvilágosodás által erkölcsileg
tökéletesedik.
Ami a zent illeti, lényegét az
előzőekben említett tíz kép segítségével érthetjük meg:
1.
A paraszt tanácstalanul keresi ökre nyomait.
2.
Boldogan megtalálja a nyomokat.
3.
Megtalálja magát az ökröt, azaz saját énjét.
4.
A paraszt megragadja a gyeplőt, de ez nagy fáradságába
kerül. Ez arra utal, hogy még a lényeglátás elérése után sem nyugodott meg az
ember valamennyi rendezetlen ösztöne. Valójában még nem ura énjének. Szelleme
még nem szabad.
5.
A paraszt gyeplőn vezeti ökrét: lassan az ember
megszerzi az uralmat önmaga fölött. Ez azonban még mindig fáradságos.
6.
A paraszt az ökör hátán lovagol, miközben vígan
furulyázik. Most már simán megy minden, nem kell erőlködni. Ekkor vált az ember
igazán megvilágosodottá.
7.
Már nem látható az ökör, a paraszt egyedül van, teljes
megelégedettséggel ül a háza előtt: az ember nemcsak összhangba kerül énjével,
hanem eggyé is válik vele.
8.
Sem a paraszt, sem az ökör nem látszik. Csak egy kört
látunk, melynek közepe üres: minden ellentét megszűnt. Már a megvilágosodáshoz
sem ragaszkodik. Olyan ellentétek, mint megvilágosodás és nem-megvilágosodás,
már nem léteznek számára.
A két utolsó kép a megvilágosodás teljes hatását ábrázolja:
9.
Tájat látunk virágokkal, ez azt jelenti: a
megvilágosodott személyen kívül semmi sem változott. Most mindenben béke van.
Mindaz, amitől nagy igyekezettel meg akart szabadulni, megdicsőülve tér vissza
hozzá.
10. A
paraszt a városba megy: a megvilágosodott az emberek közé vegyül, hogy mindnyájukat
az igazi szabadsághoz és megvilágosodáshoz vezesse. A megvilágosodott most már
minden erejét embertársainak szolgálatába állítja.
A megvilágosodás tehát nemcsak saját javunkat, hanem
mindenekelőtt az ember tökéletesedését kell szolgálja. A zen tulajdonképpeni
célja mindig ez, és nem valamiféle rajongás vagy miszticizmus.
A megvilágosodással az embernek
új életet kell kezdenie. A zazen gyakorlása, főképpen pedig a megvilágosodás
visszavonja a külső érzékeket, és a szellem uralma alá helyezi az embert.
Egy angol bencés misztikus, Augustin
Baker (1575-1641) azt írja:
,,Aki lelki ember akar lenni,
annak a külső érzékeit befelé kell vonnia, majd pedig ezeket a belső érzékeket
a magasabb, vagyis az intellektuális lélek képességeinek körébe kell felemelnie,
és ott el kell veszítenie, vagy meg kell semmisítenie. Ezután a magasabb-rendű
lélek ezen képességeinek egyesülniük kell, mert ez az egység a kezdet és a
forrás, ahonnan a képességek származnak és kiáradnak. Ennek az egységnek, amely
egyedül alkalmas az Istennel való tökéletes egyesülésre, Istenre kell
irányulnia.
És most azt kérdezem magamtól,
hogy amit tanítványunk /Baker itt magára gondol/ mondott nektek amaz állandó
igyekezetéről, hogy minden tevékenységét testének bensejébe vonja, az vajon nem
ugyanaz-e, mint amiről a misztikusok beszélnek…
Nem kétséges előttem, hogy tanítványunk, de bárki más
számára is az a legjobb ima és a legjobb aktív szemlélődés, ha lelkét minden
testi dologtól tökéletesen megszabadítja. Úgy tetszik nekem, hogy tanítványunk
akarat-gyakorlata felfelé irányult, és ennek következtében mindent, ami alant volt,
maga után felfelé von. Véleményem szerint így ő egyre inkább lelki emberré
válik, és mintha a lélek a test nélkül működne.”
Ezt a folyamatot vagy
tevékenységet tisztulásnak is lehet nevezni. Genusz Vatanabe mester: ,,Az ember hasonlatos a vízhez, amely áttetszően és tisztán fakad a forrásból,
de minél messzebbre folyik, annál piszkosabbá válik. Eredetileg az ember tiszta
ugyan, de élete folyamán sok rendetlenség és bűn alakul ki benne. A zazen
gyakorlása által lassanként vissza kell térnie eredeti tisztaságához.”
Ilyen értelemben a zen vagy a
megvilágosodás az erkölcsi tökéletesedés eszköze. A megvilágosodás rendkívül
fogékonnyá teszi az embert a vallásos hitre. A megvilágosodásban eltűnik a
kétkedés és a félelem, az irigység és a gyűlölet, és minden vallással
ellentétes érzelem. Mert a megvilágosodás egységélmény, ezek az érzelmek
viszont elválasztanak. Ezért már a megvilágosodás felé vezető út elején arra
kell törekednünk, hogy megszabaduljunk az érzelmektől. A megvilágosodás
állapotában ezek eltűnnek. Az ember megszabadul érzéki-szellemi világától, és
énjének legbelsejébe lép. Ide semmilyen érzelem nem jut be. Mintegy az ajtón
kívül maradnak, de ott persze lesben állnak. Mihelyt kijövünk, megpróbálnak
bennünket ismét birtokba venni. De azáltal, hogy Énünk legbelsejébe lépünk,
képessé válunk rá, hogy egyre gyakrabban és egyre gyökeresebben megszabaduljunk
tőlük, és így egyre szabadabbakká váljunk kívül is.
Ezen túlmenően a megvilágosodás
segít, vagy legalábbis segíthet a vallási igazságok elmélyítésében is. Előzőleg
megállapítottuk, hogy értelmünk saját megsemmisítésének aktusát kell véghez
vigye ahhoz, hogy eljussunk a megvilágosodásig. Ez mintha azt jelentené, hogy
az értelmet – legalábbis a zazen alatt – tökéletesen ki kell kapcsolnunk. De ez
valójában mégsincs így, amint egyébként semelyik más misztikában sem szabad az
értelmet teljesen kikapcsolni. Ha ugyanis elértünk egy magasabb szintet, ott
értelmünknek is működnie kell – de intuitív módon.
Hogy ez miképpen megy végbe, az
ember szabad akaratától függ. A monoteista, mint Baker, értelmét Istenre
irányítja, az abszolút és felfoghatatlan Istenre. Egy keresztény viszont Krisztus,
az Istenember, vagy bármely más kinyilatkoztatott igazság felé fordítja
figyelmét. Ez azonban mindig intuitív tevékenység.
Ha azt mondjuk, hogy a
meditációban tekintetünket Istenre vagy más vallási igazságra irányítjuk, úgy
itt mindenekelőtt természetes képességeinkre gondolunk. Nem mintha a kegyelmi
közreműködést ezzel kizárnánk! Másként kifejezve, ha ezúttal még nem is beszélhetünk
szigorú értelemben vett misztikus kegyelemről, de így is, a segítő kegyelemnek
ezen a fokán is megtapasztalhatjuk majd, hogy nagyon könnyű egyszerűen Istenre
gondolni, bizonyos értelemben Istent szemlélni. Sőt nyugodtan fogalmazhatunk
úgy, hogy ebben az állapotban az ember egyszerűen és szeretettel Istenre
tekint. Hasonlóképpen tapasztalhatjuk azt is, hogy ebben az állapotban könnyű
szemlélődésünket az Evangélium titkaira, különösképpen a szenvedésre
irányítanunk.
E megállapítások már a második
fok mély összeszedettségére is érvényesek
/Civilizációs ártalom: korunk
embere a mértéktelen aktivitások és elfoglaltságok súlya alatt görnyed. Idegei
felőrlődnek. Szellemileg túl fáradtak vagyunk ahhoz, hogy komoly dolgokkal
foglalkozzunk. Ugyanakkor túl könnyen elérhetők az olcsó szórakozás eszközei. /
Ha valakinek erős vallásos hite
van, az bizonyos fokig képessé teszi az embert a belső összeszedettségre.
Korunk emberének egészséges
passzivitással kellene ellensúlyoznia túlzott aktivitását. A megvilágosodás passzivitás,
éspedig megszerzett passzivitás, de nem a lustaság tétlensége vagy olyan
állapot, amelyben az ember az ösztöneitől hagyja magát vezetni, ezek uralma alá
süllyed, és méltatlanná válik önmagához.
A megvilágosodás sokkal inkább
olyan passzivitás, amely az embert ösztönei fölé emeli. Ez pedig hősies
küzdelmet tételez fel bármely alantas indulat ellen.
A megvilágosodáskor énünk képessé
válik rá, hogy önmagát tiszta létében megtapasztalja.
A megvilágosodás további hatása
egyfajta természetes öröm és megelégedettség. Ez az öröm a test és a szellem
közötti harmónia következménye. Annál intenzívebbé és tartósabbá válik, minél
tovább jutottunk a zazenben.
A keresztény aszkézis és
misztika szolgálatában:
A kereszténység világosan
megkülönbözteti az aszketikus gyakorlatokat a misztikától. Az aszkézis mindenki
számára megközelíthető, és rendes körülmények között a tulajdonképpeni misztika
előfeltétele. E két terület nem választható el teljesen, és gyakran egybe is
fonódik. Az intenzív belső életre való törekvés mindig kockázatos, de e nélkül
még senki sem vált szentté.
Ha megfelelő bevezetést kapunk az
aszkézisbe, főleg pedig az imaéletbe, és ha tapasztalt lelki vezető áll
mellettünk, úgy nem érhet bennünket kudarc.
Az elmélkedő imádság egyik
legfőbb nehézsége, hogy a modern élet zajában túl nehéz összeszedetten élnünk.
A másik nehézség a lelki kiszáradás. Ennek különböző okai lehetnek: fáradtság,
vagy az előkészület hiánya. De azon is múlhat, hogy valaki már túl jól ismeri
elmélkedése tárgyát. Az elmélkedés művészetében rendszerint minden kezdő képes
a fejlődésre, ha kellőképpen igyekvő. Az elmélkedésbe való bevezetésnek
különböző módszerei vannak, de mindegyik megkívánja a lelki képességek –
emlékezet, akarat, értelem – erőteljes működését. Sokszor szétszóródik a
figyelmünk, mert az ima nem kötődik sem valamely gondolathoz, sem valamely
érzelemhez. Csak Isten különös kegyelme lenne képes áthidalni ezt az elakadást,
ilyen segítségre azonban jobb, ha nem számítunk. Ugyanis az Istennek az ember
ne írja elő, mikor segítsen. Ha viszont nem küldi kegyelmét, az elmélkedés
nehézkessé válik, akár fellép a szétszórtság, akár nem.
A zazen módszere nagy segítséget
nyújthat e nehézségek leküzdéséhez. Először is kiváló eszköze annak, hogyan
szabaduljunk meg mindennapi gondolatainktól, és hogyan érjünk el egy belső
összeszedettséget.
A keleti vallások jobban
felhasználják az ember természetes adottságait, mint a kereszténység.
A keresztény felfogás
szerint csak egy dolog szükséges feltétlenül, éspedig hogy az ember elérje
végső célját, még ha ez esetleg csak annak a hosszú, fájdalmas folyamatnak az
árán történik is, amelyben megtisztul minden tökéletlenségtől, főként minden
bűntől, amely halála pillanatáig hozzá tapad.
Egy nem-kereszténynél,
legalábbis Japánban a sorrend pont fordított. Neki először természetes
adottságaival kell megszabadulnia a bűntől és a rossz hajlamoktól, és így kell
lassanként erkölcsileg jó és bensőjében szabad emberré válnia. Mivel nem ismer
személyes Istent, akinek segítségét kérhetné, teljesen rá kell hagyatkoznia
természetes adottságaira, és ezekkel kell elérnie annyit, amennyit csak lehet.
Véleményük szerint a megváltás épp abban áll, hogy az ember minden rossz
hajlamától képes megszabadulni.
A zen aszkézisből hiányoznak lényeges elemek, különösen
Krisztus követése, mint út és közvetlen cél, amelyek túlmennek a természetes
erényeken, továbbá hiányzik a végső cél is: a tudatos törekvés Isten
szeretetére.
A kereszténység lényegében
kegyelmi ajándéknak tekinti mindazt, ami a misztikában történik. A buddhizmus
viszont a megvilágosodást, elsősorban sőt kizárólag saját emberi fáradozásának
gyümölcseként értelmezi.
A keresztény álláspont alapján
hozzá kell fűznünk, hogy mint minden ember a buddhista is részesül kegyelemben,
hiszen erre neki is nélkülözhetetlen szüksége van.
A misztika Isten közvetlen
működése a lélekben, tartalma szerint pedig a kegyelmi élet megélése ráébredés
arra, hogy részesülünk az isteni természetben. A misztikus élményben közvetlenül
megtapasztalhatjuk azt, amit eddig csak közvetve, hitünk által tudunk. Míg
például valaki általában csak hite segítségével tudja, hogy az igazak lelkében
Isten lakozik, az Istennel való misztikus egyesülésben erre közvetlenül is
ráébred.
Ezért amit eddig csak a hit homályosságával látott, e
pillanatban kétségtelen ténnyé válik számára. És mivel e pillanatban Isten
közvetlenül érint meg bennünket, ez mindig nagy örömmel és lelki-békével jár
együtt.
A keresztény misztika csúcspontja
a "belénk költözött szemlélődés”.
Ezt úgy határozzák meg: az ember egyszerű, szerető
pillantást vet Istenre, miközben az Isten iránt lelkében csodálat és szeretet
gyullad. Tapasztalhatóan felismeri Őt, mélyen megbékél, és mintegy ízelítőt kap
az örök üdvösségből.
A buddhista hasonlóan
ahhoz, amit az imént a keresztény misztikusról mondtunk, a megvilágosodást úgy
jellemzi, mint a Buddha-természetben való részesedést. Természetesen
ezúttal nem a történelmi Buddha egyszeri természetére gondolnak, hanem a nem
személyes abszolútumra, amellyel végső soron az Én azonos. Ezt kezdetben a buddhista
is csak tanai alapján hiszi, egészen addig, amíg a megvilágosodásban élményévé
válik.
Ha most megpróbálunk
elvonatkoztatni minden teológiai és világnézeti struktúrától, úgy közös
nevezőre hozhatjuk a két megállapítást, és azt mondhatjuk:
Mind a buddhista megvilágosodásban, mint a keresztény
misztikában az egy és abszolút lét megtapasztalásáról van szó, de ez a
tapasztalat az első esetben az abszolútumnak /Istennek / személytelen, míg a
második esetben személyes formájában történik. Ennek a megállapításnak az a
fontos következménye, hogy a megvilágosodás, bár valódi intuíció, nem vezet szükségképpen
a személyes Isten megismeréséhez, vagy a keresztény misztikához. Tehát a megvilágosodás
és a keresztény misztika viszonyát vizsgálva csak az a kérdés, hogy ez az
élmény csupán különleges előkészület-e a misztikus kegyelemre, vagy pedig
különleges módon létre is hozza a léleknek azt a kedvező diszpozícióját, amely
képessé teszi rá, hogy elnyerje Istentől a misztika ingyenes kegyelmét.
Az iszlám misztikusok nem
állnak meg az énben nyugvó Énnél, hanem tovább mennek az Istenben levő ÉN-hez
és végül az énben levő Istenhez.
Augustin Baker: "A
magasabb rendű lélek ezen képességeinek összegződniük kell abban, amit a lélek
egységének neveznek…, és ezt az egységet, amely egyedül képes arra, hogy tökéletes
egységet alkosson Istennel, Istenhez kell rendelni, és egyedül Őrá kell
irányítani.”
Ezt az egységet a misztikusok "a
lélek csúcsának” vagy a "lélek mélységének” nevezik. Pontosabban azt mondják,
hogy az Istennel való misztikus egyesülés a lélek csúcsán, illetőleg a lélek
mélyén megy végbe.
A keresztény misztika azt mondja:
az összeszedett imádkozás a bejárat, vagyis az első fok a misztikus ima felé.
Ez az összeszedettség azt jelenti, hogy valamennyi lelki erő befelé fordul. A
misztikusok tanulsága szerint, az összeszedett imádkozás a kegyelem hatására
történik, miközben a lélek magatartása passzív. Sőt a lélek ekkor az elmélkedés
szokásos módján ténylegesen nem is tevékenykedhet, hiszen az elmélkedés
aktivitása maga ellentétes a passzív összeszedettséggel. Az elmélkedés mindig
megkülönböztet, összehasonlít stb., míg az összeszedettség egyesít.
Azoknak a lelkeknek, akik egyszer
Istentől passzív módon megkapták az összeszedettség képességét, önmaguktól,
aktív módon is hozzá kell járulniuk ehhez.
Aki keresztény létére a zen
módszerét alkalmazza, annak indítéka is mindig keresztény. Őt éppen az Isten
utáni szerető vágyakozás jellemzi. A megvilágosodás éppen az érzéki észlelés és
a fogalmi gondolkodás szempontjából létre tudja hozni bennünk azt a
diszpozíciót, amely Keresztes szt. János szerint a misztikus egyesüléshez
szükséges.
Gyakorlati útmutatások a
zazenhez:
Ha valaki egyéni módszerrel
próbálkozna, valószínűleg később érne célhoz, mintha a zen vagy a jóga
módszerét választaná. Ezekhez a módszerekhez viszont hozzátartozik az is, hogy
az ember megfelelő tornával, légzési gyakorlatokkal vagy egy bizonyos
ülésmóddal a testi erejét is az ügy szolgálatába állítsa.
Merevebb izületű embereknek a
japán szuvári, amit általában sarokülésnek fordítanak, lehet jó kezdő pozíció.
Az ember letérdel a szőnyegre,
leereszkedik, és a bokáira ül. Ennél az ülésmódnál a bokák külső oldalának
laposan a földön kell nyugodniuk, és a nagy ujjaknak érinteniük kell egymást
vagy egymáson kell feküdniük úgy, hogy lábfejeink mélyedést képezzenek. Mivel
az alsó lábszárak laposan a földön fekszenek, és az egész test ebben a
helyzetben teljesen ellazulhat.
Kezdetben mindenkinek fájdalmas
kissé, mert az inakat szokatlan módon megfeszíti és a vérkeringést gázolja.
Mindenesetre tanácsos a tényleges
zazent megtanulni, mivel ez vezet a legbiztosabban célhoz. Mindenki
megtanulhatja, aki valamennyire egészséges és nem túl idős.
Először elégedjünk meg a hankával
/ fél lótuszülés /. Helyezzük jobb lábunkat a bal combunkra, de ne tegyük
ugyanakkor a bal lábunkat a jobb combunkra. A hankát lehet cserélni is, ha egy
idő múlva elfárad a lábunk. Ha valaki ezt elsajátította, megpróbálhatja a
kekkát / teljes lótuszülés /, tehát a jobb lábat a bal combra és a bal lábat a jobb
combra felhelyezni vagy fordítva.
Sokkal fontosabb, hogy inkább
rövid ideig, de rendszeresen gyakoroljunk, mint rendszertelenül és hosszan.
Ajánlatos a zazent kora reggel gyakorolni, mielőtt az utcai zajok elkezdődnek,
vagy este, amikor ismét elcsendesednek.
A felsőtest legyen egyenes, mint
a gyertya és a súlypontunk az altestre, a köldök alá helyezzük. Vállunkat
tartsuk lazán.
Fejünket emeljük fel és állunkat
húzzuk be. Kezünket a test előtt lazán kapcsoljuk össze. A tradicionális tartás
szerint nyitott bal kezünket helyezzük a jobb kézre, mégpedig kézfejjel lefelé.
Hüvelykujjainkat kissé emeljük fel úgy, hogy az ujjhegyek érintsék egymást. A
kezünket persze máshogyan is összekapcsolhatjuk. Az altest kivételével sehol
sem szabad erőt kifejtenünk. A zazen alatt gondosan ügyeljünk arra, hogy a
hátunk észrevétlenül be ne görbüljön, mert ez a zazen hatását nagymértékben
akadályozná. Ez a külső testtartás belső nyugalmat biztosít.
Szemünket nyitva kell tartani.
Nézzünk a padlón kb. 1 m távolságra egy pontot, vagy a függőleges falon. A
nyitott szem a zazenben éppen olyan fontos, mint az egyenes tartás.
Míg az ember az elmélkedésnél
ösztönzésül maga elé tehet egy képet vagy valami mást, ez a zazenben nem
megengedhető, mert gátolja a szellem kiüresedését.
Lélegezzünk mélyen, alkalmazzunk
hasi légzést. Különösen a meditáció kezdetére a következő légzésgyakorlatot
ajánljuk: mihelyt helyes testtartásban ülünk, orrunkon keresztül mélyen
belélegzünk, a levegőt benyomjuk a testbe és egy ideig ott tartjuk. Utána
keskeny résnyire nyitott szájon keresztül lassan kiengedjük a levegőt, amíg a
tüdő egészen ki nem ürül.
Télen ez a gyakorlat kellemes
meleget kölcsönöz az egész testnek. Elég, ha ezt a gyakorlatot a zazen kezdetén
egyszer-kétszer megismételjük. Ez után a légzésgyakorlat után hajlítsuk felsőtestünket
jobbról balra és vissza, ezt folytassuk egy ideig, elsőször szélesebb, majd
kisebb mozdulatokkal és végül az eredeti tartásban. A zazen alatt rendszerint
az orron keresztül lélegzünk mélyen be és hosszan ki.
A belső magatartásról:
A lélegzést számoljuk magunkban
egytől tízig, majd kezdjük elölről. A be és kilégzést külön számoljuk / be egy,
ki kettő /. Japánul ezt szuszukolásnak hívják. Teljesen a számolásra kell
összpontosítanunk, és semmi sem terelheti el ettől a figyelmünket.
A számolás célja, hogy tárgyat
nyújtson a szellemi tevékenységnek, de anélkül, hogy ezen elmélyülten
gondolkodnunk kellene.
Az álmosság ellen azt
tanácsolják, hogy csak a kilégzést számoljuk. Ezt is egytől tízig, szükség
esetén megismételjük.
A következő lépcső a zuzikolás:
már nem számoljuk a be és a kilégzést, hanem csak figyelünk rá. De a
belégzésnél csak a belégzésre, a kilégzésnél csak a kilégzésre koncentrálunk.
Bizonyos értelemben a be – és kilégzésnek eggyé kell válnia szellemünkkel.
Ezt követően térhetünk át az un.
Sikantazára, azaz a "csak ülés”-re, ami annyit jelent, hogy teljes egészében
feloldódunk a zazenben.
-
Az egyetlen, amin a zazen alatt gondolkodhatunk, a
koan.
-
Zazent csak étkezés után legalább egy órával kezdjük.
-
Egy – egy ülés ne tartson tovább 30-40 percnél, helyes
minden ülés után 10-20 percre felállni és körben járni, de figyelmünk ez alatt
sem kalandozhat el.
A buddhisták szerint
tudatunknak kilenc fajtája van. Az első hat magába foglalja az összes
érzéki és szellemi tudatállapotot, vagyis a közönséges értelemben vett tudatot.
Azért éppen –hat, mert öt érzékszervünk van, amelyhez hozzászámítjuk az
értelmünket is.
Ez alatt a komplexum alatt
találjuk meg a hetediket, a tudatalattit. Alatta van a nyolcadik, ahol tároljuk
mindazt, amit valamilyen módon megéltünk. Legmélyebben található a kilencedik
tudat, amelyet az abszolút világmindenség tudatának nevezhetünk.
El kell jutnunk egészen odáig, és
hogy ezt megvalósítsuk, át kell hatolnunk a tudat minden más fajtáján, vagy meg
kell azokat semmisítenünk. Csak ekkor következik be a megvilágosodás, de ekkor
valóban be is következik. Nehéz áttörnünk a tudat különféle fokozatait. Különösen
makacs a nyolcadik tudatszint áttörése. Mindig csak a semmit kell egyre lejjebb
nyomni. Mihelyt megérintjük a mélyebb tudatot, fellobban a szikra- és ez a
megvilágosodás.
Az első út az, hogy az
ember felhasználja a zazenben szerzett jártasságát az imaélete számára. Amint
valamelyest eléri az összeszedettség állapotát, elmélkedést végez, éspedig a
szemlélődés értelmében. De ennek az elmélkedésnek nem a fejben, hanem a szívben
kell történnie. Egy új kapu tárul fel számunkra a belső imához. Nevezhetjük ezt
az "összeszedettség imájának”, vagy "szerzett szemlélődésnek”. Talán még
könnyebben megy, ha egyszerű imaformulát, röpimát mondunk, pl. Jézus Krisztus
könyörülj rajtam”. A már régebbről ismert röpimák, ha a lélek mélyéből
fakadnak, új erővel egyesítenek Istennel.
Az is előfordulhat, hogy a lélek
olyan mélységeibe jutunk, ahol még ezek az imaformulák is zavaróak, és csak
belsőséges csendet érezzük lelkiállapotunkhoz illőnek.
A gyakorlat néhány hatása:
-
A belső nyugalom és az önuralom megőrzése az élet
minden viszontagsága közepedte.
-
Egyre inkább eltűnnek a nyomasztó kételyek, a
depresszió, a félelem és más kellemetlen érzések.
-
A belső harmónia és öröm. Amely állandó elégedettséggel
tölt el, és azzal a következménnyel jár, hogy úgyszólván teljes lényünkkel
élvezni tudunk minden jót és szépet.
-
A legnagyobb értéke az Istennel való egyre
bensőségesebb kapcsolat, ami az imaéletből fakad.
A második út: az ember
bizonyos értelemben tovább böjtöl, tehát nem használja fel az összeszedettségét
a szemlélődésre, hanem tovább gyakorol a "semmi”-vel, hogy elérje a teljes
megvilágosodást. Nem hagyja abba, amíg csak el nem jut e páratlan fényességre.
Az elsővel ellentétben a második utat nem ajánlhatom
minden fenntartás nélkül bárkinek, akinek a világnézete keresztény. Elvileg
mindenki eljuthat ide. Sok embernél mégis igen kétséges, hogy konkrét
életkörülményei és munkája megengedi e számára az elmélyüléshez szükséges
gyakorlást, és főleg kétes, hogy megvan e benne a szükséges kitartás.
Nem zárható ki, hogy valaki zen
gyakorlatok nélkül is eljusson a megvilágosodásra, de ez így sokkal nehezebb.
Járhatjuk a középutat is,
amennyiben kezdetben az első utat választjuk, és adott alkalommal áttérünk a
másodikra. A másodikkal kapcsolatban még két dologra kell ügyelnünk:
-
Meglehet, hogy valaki úgy véli, már eljutott a
megvilágosodásra, holott ez nem igaz. Ezért bármit is élünk át, maradjunk
alázatosak és szerények.
-
Fennáll annak a veszélye, hogy az ember a
megvilágosodás után, vagy talán még előtte is, megelégszik az Énben lévő én
állapotával. Célunk nem az én az Énben, hanem az én Istenben.
A hívő keresztény aggálya
alaptalan, mert a zennél nem valamely hittételről van szó, mindössze a
természetes lelki képességek felhasználásáról.
|